fredag 26 september 2014

Bild och form, kladdigt och tillåtande.



Kursmål
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt
material med fokus på barns lärande. 

Bild och form

Att låta barnen prova olika tekniker inom bild, form och skapande i förskolan och skolan ger dem en möjlighet att finna sin egen väg, sitt eget sätt att uttrycka sig. Materialet skall vara inbjudande och presenteras på ett sådant sätt att barnen blir lockade av det. Fint eller fult finns inte i detta sammanhang. Jag upplever att det kan vara bra att presentera en idé kring vad materialet kan användas till, men det är samtidigt viktigt att låta barnen styra över sin egen kreativitet och sitt eget lärande. Någon kanske vill måla en tavla, någon annan kanske vill blanda olika färger för att se vad som händer. Båda alternativen skall vara lika tillåtna. Att använda lera är också ett bra alternativ. Barnen kan få möjlighet att skapa tredimensionella figurer. Dessa kan senare användas vid sagoberättande, dockteater eller vad än barnen önskar. Welwert (2012, s. 182) redogör för att kreativitet är en nödvändig kompetens. I kreativiteten kan kopplingar till övriga undervisningen göras och detta gör att kunskapen fördjupas. Körling (2012, s. 56) beskriver att vi människor alltid söker en mening med det vi gör. Det är viktigt att vi tillvaratar och respekterar att vi alla är olika som människor. Tyvärr har jag upplevt att detta inte alltid efterföljs i verksamheten. Det är ofta tidspressade situationer och alla förväntas göra samma saker. Dock ej alltid.

Referenser
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber

Welwert, Gunilla (2012) Bild som medium för lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur, s. 127.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar