Konstnär: Edvard Eriksen
Kursmål
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga,
matematiska och estetiska lärprocesser.
Jag
och några av mina vänner diskuterade idag ämnet konst. Vi var alla
överens om att det kan hjälpa barn i deras utveckling, men de
återkommande frågorna för oss var; vad är egentligen konst och vad är
inte det? Enligt mig är konst någonting som upphovsmannen från början
hade en tanke med. Någonting som han eller hon vill förmedla till
omvärlden. Jag upplever också att konst är någonting som väcker en
känsla hos mig som betraktare. Konst för mig är någonting jag upplever
med ett eller flera sinnen. Lindström (2012, ss. 169-171) beskriver att
vi kan lära; i konst, om konst, med konst och genom konst. Detta innebär
att vi kan använda konsten på ett flertal olika sätt och på så sätt få
ökad kunskap inom flera områden. I konst kan vi lära oss exempelvis att
blanda färger. Kunskap om konst kan inbegripa till exempel lärande om
konstnärer eller tekniker. Att lära sig med konst kan göra att den
lärande till exempel provar att blanda olika material och ser hur bra de
fäster på ett underlag. Ett exempel på lärande genom konst kan vara då
konstnären använder konsten i informativt syfte. Ett konstverk kan
berätta en historia.
Genom
att introducera barn för olika konstformer får de möjlighet att
experimentera med olika uttryckssätt och detta kan underlätta för dem i
sitt lärande samtidigt samspelet med andra.
I Läroplanen
för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)
redogörs för att " förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar
sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar
och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och
musik, dans och drama".
Vad anser du att konst är?
Referenser
Lindström, Lars (2012). Aestethic Learning About, In, With and Trough the Arts: A Curriculum Study. The Journal of Art and Design Education, vol. 31, nr 2, s. 166-179
Läroplan för
förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket
|
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar