torsdag 25 september 2014

Att vara kreativ med textil


Kursmål
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt
material med fokus på barns lärande. 

Textil i förskolan

Att använda naturliga material som en del i ett temaarbete kan vara mycket givande för alla. Barnen får möjlighet att se var materialet kommer ifrån och hur det kan användas. Dessutom är det miljövänligt.

Att tova med barnen kan vara en liten del i någonting mycket större. Barnen kan till exempel få åka på studiebesök på en fårfarm och se var ull kommer ifrån. Till att börja med kan barnen prova på att tova bollar. Det enda som behövs är ull, vatten och såpa. När de har bekantat sig med tekniken kan de få göra tovade tavlor som visas på bilderna ovan. Under arbetets gång får vi in matematik, språk, hållbar utveckling, kreativitet, samspel, kemi, fysik och väldigt mycket mer. De färdiga produkterna kan sedan användas för dekoration på väggarna, vid sagoberättande och liknande. Möjligheterna är oändliga. Jag upplever att liknande aktiviteter passar bäst för barn i åldrarna fyra år och uppåt, men det beror givetvis på hur barngruppen ser ut. Under mina VFU-perioder har jag inte sett mycket användning av textilier tillsammans med barnen. Enda stället jag kan minnas att detta skedde på, var på min senaste VFU, då jag var i en f-1:a. Barnen uppskattade att arbeta med textil och flera av dem bad ofta om att få sy någonting. Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand-Velicu (2010, s. 17) beskriver att tovning är en mycket gammal teknik som passar även de yngsta barnen. Tovningen gör det möjligt för barnen att lära och uppleva med alla sinnen. Det väcker även skaparlust och kreativitet. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. ) redogörs för att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap".

Referenser
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010).
Stockholm: Skolverket.
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar