fredag 3 oktober 2014

Svenska som andraspråk

Kursmål
Redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än
svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål.

Flerspråkighet i förskolan

Almingefeldt1 beskriver att skillnaderna mellan att ha svenska som förstaspråk och svenska som andraspråk är bland annat:
  • Ej lika stort ordförråd vid svenska som andraspråk.
  • Grammatisk kunskap
  • Uttal
  • 81% av barn med svenska som förstaspråk, födda i Sverige är godkända i alla ämnen i årskurs 9, 71% flerspråkiga barn, födda i Sverige är godkända i alla ämnen i årskurs 9, medan endast 51% av de utlandsfödda flerspråkiga barnen är godkända. 
Vidare beskriver Almingefeldt1 att sådant som kan påverka språkprogressionen bland annat är psykisk ohälsa, låg kontakt med målspråket, alltså svenska, samt vistelsetiden på förskolan. För att hjälpa barn med ytflyt kan vi till exempel benämna allt med dess rätta namn och utmana barnen i kommunikationen. Vid långsam språkprogression är det viktigt att låta barnen vistas på förskolan mycket, samt att ha en god struktur på verksamheten. För att hjälpa de barn som endast talar ett annat förstaspråk kan vi läsa sagor på olika språk eller ta hjälp av modersmålspedagoger. Det är även viktigt att vi har ett interkulturellt förhållningssätt på förskolan. Det positiva med olika språk och kulturer skall lyftas och vi kan till exempel diskutera sådant som är gemensamt för människor rent generellt. Benckert, Håland och Wallin (2008, s. 9) beskriver att det är viktigt att föräldrarna tar ställning till hur de ska stödja sina barns språkutveckling. De menar också att pedagogernas förhållningssätt och kunskap kring flerspråkighet har stor betydelse för om barnet kommer att utveckla en positiv syn på att kunna flera språk. Jag har själv upplevt en väldigt öppen miljö och ett interkulturellt förhållningssätt på tidigare VFU-platser jag varit på och jag avser att arbeta i den andan även då jag själv är färdigutbildad.

1 Emma Almingefeldt Universitetsadjunkt, föreläsning den 3 oktober 2014.

Referenser
Benckert, Susanne, Håland, Pia & Wallin, Karin (2008). Flerspråkighet i förskolan: ett referens
och metodmaterial. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling
Tillgänglig: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2075 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar