fredag 2 januari 2015

Estetiska lärprocesser och medierat lärande

Kursmål
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt
material med fokus på barns lärande.

Medierat lärande och pedagogisk mångfald

Jag upplever att medierat lärande innebär att vi lär genom att använda oss av ett flertal olika medier. Pedagogisk mångfald inom förskolan är bra och ger möjlighet att nå ut till alla barn. Alla barn skapar kunnande på olika sätt och därför är det viktigt att genom pedagogisk mångfald kunna erbjuda dem olika möjligheter att tillägna sig information och kunskap inom flera intresseområden. Jag anser att det är viktigt att vara sig själv och gå in i lärarrollen med ett öppet och tillåtande sätt. Genom att använda estetik i verksamheten kan barnen tillägna sig kunskap inom ett flertal ämnen på ett lustfyllt sätt. Bendroth Karlsson1 beskriver att det utmärkande för estetiska lärprocesser är att barnet är medskapande, den flerstämmiga dialogen, variationen, ej målstyrt, kreativiteten och mångtydiga begrepp. Ett exempel kan vara att använda kemi i sitt estetiska skapande. På så sätt lär barnen om kemi genom att använda sig av estetiska lärprocesser. Tyvärr känner jag att de estetiska ämnena inte alltid används på detta sätt, utan barnen lämnas allt för ofta ensamma med sitt skapande utan att de får möjlighet att lära sig någonting inom andra ämnen.






Kupferberg (2013, ss. 26-27) beskriver att medierat lärande gör det möjligt att lära genom konstnärlig kreativitet. För att öka lärandet kan de estetiska och de teoretiska ämnena kombineras. Medierat lärande kan stå för minst 4 olika saker; Skriv och läsbaserat lärande, lärande baserat på andra medier än tryckt text, lärande som baseras på kulturella redskap och lärande som underlättas av närvaro av andra personer. 

1 Marie Bendroth Karlsson Universitetslektor, föreläsning den 10 september 2014


Referenser


Kupferberg, Feiwel (2013) Medierat lärande och pedagogisk teori. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur, ss 26-27.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar